Proměny a výměny
Začátek
je vlažný, divák nerozumí. Pak to vypadá na klasický slaďák. Philippe (Jérémie
Rénier), čerstvý absolvent prestižní školy (což ve Francii znamená velmi
mnoho) nastoupil k významné firmě (Mac Gregor) jako konsultant. V metru
cestou do práce na La Défense pozná krásnou dívku. Slovo dá slovo a ruka
je v rukávě. Zdá se, že celý film bude o rozhodování se mezi prací a
rodinou – Eva (Cylia Malki) má vzpomínku na první lásku v podobě čtyřleté
holčičky. Naštěstí děj je o poznání pestřejší.
Konsultant
senior (Laurent Lucas) si vybere Philippa jako konsultanta juniora pro přípravu
prodeje továrny na jihu Francie. Součástí této mise je i výběr zaměstnanců-dělníků,
kteří dostanou výpověď. Philippe nejprve nemá velké pochopení pro
pracovní nadšení svého šéfa, ale ve chvíli, kdy usedne za volant jeho
luxusního BMW se na Philippově tváři objeví dutý úsměv, který mu vydrží
až do konce.
Otázka,
kterou si klade autor filmu nespočívá jen v dilematu zda práce či rodina,
ale zdali Philippe dokáže přistupovat v profesním světě k lidem jako k
položkám „x“ a „y“ v tabulkách rentability a v soukromí jako k lidským
bytostem.
Eva si
myslí, že to slučitelné není. Její přístup je tak radikální, že
Philippovi jeho těžké začátky, kdy se opravdu trápí a neví kudy kam
nikterak neusnadní. Zatímco Philippe hledá argumenty a řešení, Eva jej
uzemní: „Jestli budeš v projektu pokračovat a ty lidi vyhodíš, tak jsi u
mě prohrál.“ Byla to od ní přehnaná, ale pochopitelná reakce. V metru se
Philippe ozval, když viděl jak se individuum připomínající buldoka dotýká
svůdného Evina pozadí. Eva se musela cítit sama, bezbranná a v naplněném
metru velmi zranitelná.
Philippova
reakce jí byla dokladem jeho citlivosti a vnímavosti. Určitě i proto přijala
pozvání na kávu a následné bližší seznámení. O pár týdnů později
se ale z Philippa stává stroj na racionalizaci
práce ignorující své přesvědčení a morální hodnoty. Philippe ke své
práci přistupuje jako k danosti: „Nestudoval jsem proto, abych dal výpověď
po pár týdnech u firmy Mac Gregor, to by znamenalo můj profesní konec. To
není možné.“ Eva o nutnosti rezignace na vlastní osobnost přesvědčená
není: „S tvými diplomy si práci najdeš vždycky.“ Eva je skromná, stačí
jí málo. Potřebuje především partnera pro život svůj a své dcerky a ne
donátora.
Další rána
pro Evu přijde při prohlídce nového nájemního bytu. Philippe se rozhodl po
pár sekundách, o názor Evy se vůbec nezajímal a cenu jí taky neřekl. Možná
už tady Philippe nasedl do „výtahu“, který jej dostával blíž a blíž
k uspokojení z rozhodování z pozice moci. Eva by si o celé transakci ráda
promluvila, nelíbí se jí, že majitelem bytu je Philippova ambiciózní
kolegyně. Ten ale její myšlení nechápe: „Je to velký slunný byt, tak co
na tom komu budeme platit nájemné?“ Podle něj je to přeci racionální
rozhodnutí.
Nejprve
Philippe vypadá, že je na práci kterou od něj konzultant senior očekává příliš
citlivý, lidský (v kantýně zapře uklízečku, kterou viděl jak z pokladny
ukradla peníze), ale na druhou stranu si nového zaměstnání váží a tvrdí,
že myslí na budoucnost (Nebo na sebe? Svou kariéru? Jak zabezpečit společnou
budoucnost?).
Když
Philippe zažívá krizi a šéfovi oznamuje, že si přeje být odvolán ze své
mise, je rozhodnuto. Ambiciózní a bezskrupulózní šéf není ochoten připustit,
že by se spletl ve výběru svého konsultanta juniora. Spustí na Philippa
vlnu velmi ostré kritiky, obvinění, nadávek, výčitek. Lidově řečeno
Philippa seřve do němoty. Ten sedí vedle něj v luxusním BMW, ani nedutá.
Philippe přijal své ponížení, ze soukolí bussinesového světa se mu
nechce (Nemůže?). Eva čeká, že spolu půjdou na večeři, kde jej představí
svým přátelům. Philippe už je ovšem „zpracován“, zůstává do noci v
kanceláři a nestíhá poslední TGV do Paříže. Eva Philippovy omluvy nepřijímá:
„Je až příliš snadné říct, miluji tě, to nestačí.“
Jaképak
drama, slaďák přeci jen bude, myslí si divák. Následujícího večera se
Eva uvolní (z práce i od dcerky!) a čeká na Philippa v jeho hotelovém
pokoji. Byla to ta poslední snaha o záchranu. Zažívají krásný den, půjčí
si dvojkolo a objíždí vinné sklípky v okolí. Philippe je šťastně opilý,
zatímco Eva tuší, že se z alkoholového opojení brzy probudí.
Šéfova
„domluva“ poznamenala tón jakým Philippe jedná se zaměstnanci. Dutý úsměv
značí sebeuspokojení z moci, která vyplývá z jeho postavení. Vrchol zažívá,
když dostane do kouta i šéfa výroby. Starého dělníka, který se za své
podřízené cítí lidsky zodpovědný.
Film ale
není jen o Philippovi a Evě, ani pouze o kritice racionalizace a rentability,
ale i o přetvářce. Silná žena, vedoucí závodního výboru (comité d’entreprise)
se nakonec ukáže jako velmi slabá. Celý život si hrála na něco čím ve
skutečnosti nebyla a na stará kolena už přetvářku nedokáže udržet. Je
sama, nemá rodinu, děti, bojí se, že i ona sama přijde o místo. Celý život
se přetvařovala, teď se opíjí a neví kudy kam.
To
Philippe se nepřetvařuje. Jeho úsměv je stále dutý. Jeho mozek je „uzpůsoben“.
Pochopení pro slabší, empatie, „člověčina“ se vytratily. Eva zkouší
drobnou lest, dcerka je prý vážně nemocná, nemá nikoho na hlídání, potřebovala
by oporu, pomoc. Ale zrovna ten den měla jít s Philippem na firemní večírek.
Ten dá bez váhání přednost práci. Karikatura sebechvály a sounáležitost
zaměstnanců připomínající sektu je umocněná závěrečným pokřikem „Work
hard, play hard“ (navíc s komickým francouzským přízvukem, kdy zůstává
hláska „h“ nevyslovená…). Když Philippe tančí s „prázdnou“ manželkou
svého šéfa, zdá se být šťastný. Eva už ví, že Philippa ztratila.
První záběry
filmu jsou z přeplněné pláže někde na jihu Francie. Philippa tam nerozeznáme
(ještě jsme ho neznali, ale možná tam ani není), je ztracen v davu. Poslední
záběry jsou z o něco luxusnější, protože prázdnější pláže. Philippe
tam přijede se svou novou přítelkyní. Jeho úsměv je stále dutý, prázdný,
nezúčastněný ale jasně prozrazující sebeuspokojení.
Violence
des échanges en milieu tempéré (Hrubost výměn v klidném prostředí);
Premiéra
14.1.2004; Francie; Režie: Jean-Marc Moutout; Hlavní role: Jérémie Rénier,
Laurent Lucas, Cylia Malki
© Mapa Paříž 31. ledna 2004
Zpět na 04/2004 |