Nejskromnější umění
z výstavy
Na výstavy příliš často nechodím. Občas se mi
sice stane, že mě zaujme nějaký plakát a já si říkám, že příští týden
se na inzerovanou výstavu určitě vydám, ale vydávám se na ní tak dlouho,
dokud neskončí. Tohle se mi stává téměř vždy a kdybych vyprávěl o všech
výstavách na které jsem se kdy chystal musel bych být okolím zákonitě
považován za velmi kulturního člověka. Právě nedávno, když jsem se jako
jeden z miliónů přepravovaných Pražanů tvaroval v metru (skutečně jsem
kdesi četl, že pražské metro přepraví během jediného dne přes tři
miliony pasažérů), všiml jsem si nápadně barevného plakátu s reprodukcí
obrazu Josefa Čapka zvoucího na výstavu s názvem "Nejskromnější umění".
Jelikož mě v kapse hřála Čapkova knížka "Psáno do mraků", ve
které jsou zaklety vnitřní pocity a soukromé myšlenky zemřelého člověka,
upírající se z velké části i k úloze umění a umělců, tak jsem se na místě
rozhodl, že tentokrát s návštěvou výstavy nebudu příliš otálet, a že
využiji této příležitosti umožňující mi porovnat autorův vnitřní svět
s jeho dílem.
Vstoupil
jsem do monumentálního, nablýskaného, secesního Obecního domu. Hned před
vchodem mi zřejmě chtěl jakýsi černoch v lokajské livreji nabídnout nějaký
leták, nevím ani na co. Zřejmě se zalekl mého překvapeného výrazu a
vybral si jinou oběť. U pokladny jsem zakoupil vstupenku a dle instrukce mladé,
pohledné biletářky (zvláštní a dříve poněkud neuvěřitelné spojení)
jsem se vydal do výstavních prostor ve druhém poschodí. Zaujalo mě, jak celá
má cesta byla sešněrována červenými pletenými lany, nataženými od
jednoho chromovaného či pozlaceného sloupku k druhému, které mi neumožnily
ocitnout se jinde nežli na místě mého určení. Kdosi mi řekl, že
vstupenka na prohlídku Obecního domu se pohybuje v poměrně závratných částkách
(kolem 300Kč), které neberou žádný ohled na řadové členy obce. Občane
netruchli-zvykni si a nauč se, kde je tvé místo. Buď rád, že ostnaté dráty
nahradily pouze ozdobné červené provazy, a že k jejich překročení nepotřebuješ
odvahu - postačí ti peníze.
Vstupuji
do jednoho ze dvou sálů. Nad dveřmi je na tabulce nakreslena jednička, říkám
si, zde vše začíná. Překročil jsem práh a ocitl se v jiném světě.
Postupuji od obrazu k obrazu a pociťují jakousi nereálnou opravdovost. Obrazy
se nevnucují, zdá se mi, že jsou spolu s myšlenkami skutečně vepsány do
mraků. Kdo se chceš dívat, dívej se. Nebude-li se dívat nikdo, nic se
nestane - štětec přesto nezaváhá. Zdá se mi, že jsem na stránkách oné
knihy. Je pravda, že Čapek napsal několik knih věnující se "prostému"
umění, ať se již jedná o "Umění přírodních národů" či o
"Nejskromnější umění" (tento titul byl využit tvůrci výstavy),
ale "Psáno do mraků" je dle mého názoru svou soukromostí skutečným
klíčem, byť nikoli univerzálním, k jeho dílu. Náhle se zastavuji před oním
obrazem, který mě sem nalákal. Jmenuje se Fantomas (Zločinec z kina) 1918.
Snad vidím něco jiného, nežli mi název napovídá, ale to nevadí. Nechávám
se obrazem unášet a počínám v něm vidět něco, co v něm možná ani není.
Pan Čapek se prý nechal inspirovat němým francouzským filmem o nebezpečném
zločinci. Ve ztemnělé části místnosti je tento film promítán a z dnešního
akčního a krvelačného hlediska působí naivně a trochu komicky, a inspirací
by mohl být snad jen pro ctitele tzv. dlouhého 19. století. Při delším
pohledu se ze strašlivého Fantomase s velikým nožem stává člověk vyděšený
sám sebou, svými skutky i svou neschopností ovládnout to neviditelné vnitřní
puzení zla. Strašlivý chudák. Tak strašlivý, že nevzbuzuje ani soucit
snad jenom hypnotický údiv. Častým Čapkovým námětem, alespoň podle zde
vystavovaných obrazů, jsou prostitutky. Zobrazuje je bez kritiky, bez pohrdání,
bez moralizování a snad i s jistou láskou. Návštěvník jako kdyby si uvědomil,
že tyto holky z ulice sice prodávají svá těla, což ovšem neznamená, že
stejným zbožím by byly i jejich duše. Zvláště tehdy, v hladové době po
velké válce, mohly být pohnutky k provozování tohoto řemesla čisté,
velkorysé, až obdivuhodné.
Procházím
sálem a mou pozornost upoutá obraz s názvem Fantomas 1920. Barvy jsou temnější,
nežli u jeho staršího brášky, obraz je celý temný. Na tváři má
nakresleny dvě čtyřky, je zde přítomen i motiv mříže. Je vůbec možné
aby člověk znal svou budoucnost? Pokud bych někdy hledal důkazy pro odpověď
"ano" určitě bych si vzpomněl na tento obraz. Čtyřky nápadně připomínají
zlo nesoucí zkratku SS, mříže pak koncentrační tábor, ve kterém se Čapkova
cesta definitivně skončí. Definitivně? V jedné knize jsem četl, že Josef
Čapek po smrti svého bratra Karla bez hořkosti prohlásil, že si bratrovo dílo
odsedí. To muselo být koncem roku 1938. Nemohu
se ubránit pocitu, že Fantomas z roku 1920 mohl být jakýmsi, třebas
nerozpoznaným, znamením budoucnosti.
Výstava
je v duchu svého názvu doplněna i ukázkami z tvorby jiných soudobých umělců,
blízkých Čapkovu pohledu na umění. Je zde zastoupeno několik Štýrského
fotografií, také pár vývěsních štítů a malovaných střeleckých terčů
ukazujících jednu z cest k Čapkovu "Nejskromnějšímu umění."
Přecházím do místnosti označené dvojkou. Ke svému
údivu zjišťuji, že postupuji proti proudu času, a že se ocitám u starších
děl. Musím se přiznat, že prvá místnost mne oslovila více. Potkávám se
tu s několika různě ztvárněnými námořníky, kresbami dívek zahalených
do různých barev, někdy oděných jenom do tužky, s mužem v buřince. Čapkovo
dílo je na výstavě zastoupeno figurální tvorbou, i když ne bezvýhradně.
Lze tu také objevit několik obrazů z periferie, s velikými nápisy typu:
"Uhlí", "Pivo", "Káva", "Čaj", s parníkem
i s vysokou prkennou ohradou skrývající kdoví co. I tyto obrazy jako kdyby
se snažily uchopit život a to pomocí poznávání jeho prostředí. Skutečně
se tu všude jedná o život. O život temný a těžký, ale především
opravdový, lidský a soucitný.
Josef
Čapek - Nejskromnější umění. Výstavní sály Obecního domu, Náměstí
Republiky 5, Praha 1, 3. 12. 2003 - 29. 2. 2004.
© -skn-
Zpět na 04/2004 |